آب مایه حیات است. این عبارت معروف ترین جمله ای است که می توان در ارتباط با آب و اهمیت آن عنوان کرد. آب نقش بسیار مهمی در زندگی و سلامتی بدن دارد. از طرفی در حدود ۶۰ درصد از حجم بدن انسان نیز با آب تشکیل شده است. با این مقدمه می توان به خوبی متوجه اهمیت آب و نقش آن در تامین سلامتی بدن شد. به همین دلیل کمبود آب می تواند گاهی منجر به آسیب هایی جدی در بدن بشود. در همین راستا در ادامه قصد داریم به بررسی بهترین نوشیدنی های ممکن برای رفع کمبود آب بدن بپردازیم.

جبران کمبود آب بدن با ۵ راه ساده و خانگی

در فعالیت های روزمره، ورزش کردن و یا در فصل های گرم سال که میزان تعریق بدن نیز زیاد است، میزان نیاز بدن به آب هم افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی اگر در زمان مناسب و به شیوه ای صحیح آب بدن را تامین نکنید ممکن است آسیب هایی جدی به مغز و بدن خود وارد کنیم. کم شدن آب بدن بطور مستقیم برروی خلق و خوی افراد، تمرکز و سطح انرزی بدن اثرگذار است و به زودی علائم کم آبی خود را نشان می دهند.

چگونه کم آبی بدن را جبران کنیم؟

از طرفی با اینکه آب بهترین نوشیدنی برای رفع کم آبی بدن است، اما روش های بهتری نیز برای تامین آب بدن و رفع کم آبی وجود دارد. به همین دلیل بار دیگری که تصمیم به خرید آب آشامیدنی برای رفع تشنگی داشتید، به روش هایی که در ادامه معرفی می کنیم نیز نگاهی داشته باشید.

ترکیب آب هندوانه و لیمو ترش، معجزه ای بی نظیر برای رفع کم آبی بدن

مسلما شما هم این تجربه را داشته اید که نوشیدن آب به تنهایی کار خیلی لذت بخشی نیست. در هنگام تشنگی شاید نوشیدن آب ساده و خنک برای ما تجربه ای دلپذیر باشد، اما در فصل های گرم که احساس نیاز بیشتری به مصرف آب داریم نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست. در چنین شرایطی برای تامین آب بدن و جلوگیری از کم آبی می توان به استفاده از نوشیدنی آب هندوانه و لیمو ترش روی آورد.

خوشبختانه طرز تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است و همواره نیز در دسترس شما قرار دارد. با ترکیب آب هندوانه و آب لیموترش می توانید به مصرف روزمره این اسموتی بپردازید. در زمانی که حس می کنید بیشتر در معرض کم آبی هستید نیز مصرف خود را بیشتر کنید. اسموتی آب هندوانه و لیموترش یک نسخه خانگی و بسیار ساده برای رفع کم آبی بدن است.

نوشیدنی مناسب رفع کم آبی بدن

برای رفع کم آبی بدن، شیر بنوشید!

با اینکه کمی عجیب به نظر می رسد، اما بر اساس تحقیقاتی که در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجام شده است، شیر نوشیدنی بسیار مناسبی برای رفع کم آبی بدن است. خصوصا اگر مشغول به ورزش هستید و دچار کم آبی شده اید استفاده از شیر بجای آب تاثیر بیشتر در رفع کم آبی بدن دارد.

زمانی که مشغول به ورزش هستید شاید حتی یک گالن آب آشامیدنی ۱۹ لیتری هم پاسخگوی نیاز شما نشود! اما خبر خوبی که داریم این است که بجای نوشیدن مقدار زیادی آب، نوشیدن یک یا دو لیوان شیر کاملا کافی است. حتما نیازی نیز گالن شیر را سر بکشید! علاوه بر این شیر نوشیدنی بسیار مفیدی برای ریکاوری و تامین پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی است. پس برایرفع کم آبی بدن می توانید از بسیاری راه های جایگزین استفاده کنید.

تاثیر شیر در رفع کم آبی بدن

چای سبز درمانی بسیار مناسب برای رفع کم آبی بدن است

احتمالا شما هم شنیده اید که چای سبز بخاطر داشتن ترکیبات کافئین ممکن است باعث کم آبی و یا تشدید کم آبی در بدن شود. این در حالی است که آب همراه با چای سبز حتی با وجود کافئین حجم بیشتر از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. با دم کردن چای سبز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و نوشیدن حداقل سه بار در روز می توانید گام مثبتی در تامین آب مورد نیاز بدن و رفع کم آبی بردارید.

علاوه بر این چای سبز با داشتن منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، پتاسیم و منیزیم در سلامتی کلی بدن نیز نقش موثری دارد. نوشیدن هر یک فنجان چای سبز می تواند به خوبی به اندازه مصرف یک بطری آب آشامیدنی کوچک در تامین آب بدن موثر واقع گردد.

مصرف خیار و کاهو برای کم آبی بدن

خیار و کاهو، دو خوراکی پر آب و مفید برای بدن

در فصل های گرم سال و زمانی که احساس کم آبی دارید، مصرف خیار و کاهو گزینه های بسیار مناسبی برای سلامت بدن هستند. تقریبا بیش از ۹۵ درصد حجم خیار را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل به راحتی می تواند در تامین آب بدن موثر واقع شود. همچنین خیار یک سم زدای قوی برای بدن است و همچون یک تصفیه کننده در بدن عمل می کند.

کاهو نیاز به عنوان یکی از سبزیجات پر مصرف و محبوب، خوراکی بسیار مناسبی برای تامین آب بدن و رفع کم آبی است. کاهوی تازه و خام دارای مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن است که در سلامت بینایی و پوست نیز موثر واقع می گردد.

در فصل های گرم برای جلوگیری از کم آبی، کرفس مصرف کنید

یکی دیگر از مواد مغذی و مناسبی که برای کمبود آب بدن بسیار مفید می باشد، کرفس تازه است. برگ کرفس دارای مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن و ساقه آن نیز منبع انواع ویتامین گروه B، پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر و اسید آمینه هاست. به همین دلیل مصرف آب کرفس علاوه بر رفع کم آبی بدن تاثیر بسزایی در سلامت کلی شما نیز دارد.

نوشیدن آب کرفس برای رفع کم آبی بدن

از دیگر روش ها و مواد غذایی مناسب برای رفع کم آبی بدن می توانیم به مصرف توت فرنگی، طالبی، تربچه، هویج، گریپ فروت و کلم بروکلی نیز اشاره کنیم. برای رفع کم آبی تنها راه پیش روش شما مصرف مقادیر زیاد آب نیست. با استفاده از مواد غذایی رایج و معمولی که همیشه در دسترس قرار دارند نیز می توانید کم آبی بدن را به خوبی جبران کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *