۷۰ تا ۷۵ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. معمولا پزشکان توصیه می کنند بین ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنیم. جدای از مصرف مداوم آب باید به کیفیت آب آشامیدنی هم توجه کنیم. در این مقاله می خواهیم به پرسش برای تصفیه آب چه کنیم؟ پاسخ دهیم. در این مقاله ساده ترین و موثرترین راه های تصفیه آب را بررسی می کنیم. در ادامه همراه سورپرایز باشید.

آب آلوده زندگی را به خطر می اندازد

آب و زندگی ارتباط نزدیکی با یکدگیر دارند. بدن انسان به طور معمولی نیاز فروانی به آب دارد. اما نوشیدن آب غیرسالم موجب ایجاد اختلال در عملکرد بدن می شود. کلیه ها و دستگاه گوارش از اولین اعضای بدن هستند که با آب آلوده آسیب می بییند. خرید آب یا استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین راه حل برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم است. اما در برخی مواد امکان تهیه دستگاه تصفیه آب وجود ندارد. همچنین در هنگام سفر یا مواقع اضطراری دسترسی به آشامیدنی سالم دشوار می شود. ۱۱ روشی که در ادامه معرفی می کنیم راه حل های مفید برای تصفیه کردن آب آشامیدنی است.

۱- جوشاندن، قدیمی ترین روش تصفیه آب

از ایام قدم، انسان با جوشاندن آب اقدام به ضدعفونی کردن آن می کرد. حرارت بیشتر باکتری ها مضر و اکثر ویروس ها را از بین می برد. معمولا در خانه ها نیز می توان از روش جوشاندن آب استفاده کرد. برای جوشاندن آب کتری بهترین راه حل است. در عرض ۵ تا ۱۰ دقیقه آب به نقطه جوش می رسد. برخی افراد در هنگام بیماری ترجیح می دهند حتما از آب جوشیده استفاده کنند. گردشگران نیز برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم، آب را می جوشانند. برای آشنایی با انواع آب های سورپرایز می توانید به صفحه آب لاکچری ۷۵۰ سی سی مراجعه بفرمایید.

جوشاندن آب، راهی برای تصفیه آب

۲- فیلتر شنی؛ راه حل سخت دسترسی به آب تصفیه شده

فیلتر شنی یکی دیگر از راه های دسترسی به آب سالم است. البته این راه حل چندان ساده نیست. اما شاید بد نباشد که بدانید در تمدن های قدیم از این روش برای تصفیه آب استفاده می کردند. در این روش آب از بالای یک مخزن پر از شن راه خود را پیدا می کند و به پایین می رسد. معمولا در بالای ظرف شن های درشت و در پایین شن های نرم قرار دارد. در طی مسیر آلودگی ها جذب شن ها می شوند و آب تمیز از شیر پایین مخزن خارج می شود. برای تهیه آب آشامیدنی سورپرایز می توانید به صفحه گالن آب آشامیدنی ۱۰ لیتری مراجعه بفرمایید.

برای تصفیه آب چه کنیم

۳- فیلتر فیبری؛ فیبرهایی که آب را تصفیه می کنند

سلولز یا رادیون تشکیل دهنده فیلتر فیبری است. این فیلترها دارای سوراخ های ریز بسیار زیادی هستند. آب با فشار در بین فیلتر فیبری حرکت می کند. در طی حرکت و عبور از منافذ ریز و درشت تمامی بیشتری باکتری ها و ویروس های آن از بین می روند. در حقیقت روش فیلتر فیبری شبیه فیلتر شنی است که با دستگاه های جدید و زحمت کمتر آب را تصفیه می کنند.

۴- فیلتر سرامیکی؛ عملکردی شبیه به فیتلر فیبری با جنسی متفاوت

فیلترهای سرامیکی درست مانند فیلترهای فیبری عمل می کنند. تنها تفاوت این دو فلیتر استفاده از سرامیک در مواد تشکیل دهنده فیلتر سرامیکی است. در اینجا هم آب با فشار از لایه ها مختلف درونی عبور می کند و بیشتر آلودگی های آن گرفته می شوند.

۵- فیلترهای زغال چوبی، کربنی که ویروس ها را از بین می برد

زغال چوب فعال به زغالی که گفته می شود که اکسیژن به روش هایی خاصی به آن اضافه شده است. این زغال قابلیت کشتن بیشتر ویروس ها و باکتری های غیرمفید را دارد. یکی از ویژگی های استفاده از فیلتر زغالی عدم نیاز به برق و صرفه جویی در مصرف آب است. به طوری که هیچ آبی هدر نمی شود.

زغال فعال برای تصفیه آب

۶- زغال چوب فشرده شده، عملکردی شبیه فیلتر زغال چوب معمولی دارد

زغال چوب فشرده شده، همان زغال چوب فعال شده است. این زغال فعال فشرده شده و در قالب یک فیلتر عرضه می شود. در حقیقت تفاوت فیتلر زغالی عادی و فشرده شده تنها شکل ظاهری آن است. معمولا فیلترهای زغال چوب فشرده شده طرفداران بیشتری دارد. با استفاده از فیلتر زغالی هم می توان مواد مضر آب را تصفیه کرد.

۷- اسمز معکوس، فشار شدید برای تصفیه آب

در روش اسمز معکوس آب از یک طرف مخزن به طرف دیگر مخزن می رود. در بین این دو طرف مخزن یک غشاء با سوراخ های میکروسکوپی بسیار ریزی قرار گرفته است. همزمان فشار آب شدیدی در مخزن وجود دارد که آب را از طرف مخزن آلوده به سمت مخزن پاکیزه عبور می کند. سوراخ های میکروسکوپی در طول مسیر تمام آلودگی ها و باکتری های مضر داخل آب را از بین می برند.

اسمز معکوس و تصفیه آب

۸- تقطیر، روشی ساده برای تهیه آب سالم

یکی دیگر از روش های دسترسی به آب سالم استفاده از تقطیر است. در فرآیند تقطیر بخار حاصل از آب جوش در محفظه ای حبس می شود. بخار حبس شده سپس از طریق فرآیند چگالش به آب مایع تبدیل می شود. معمولا در کنار تقطیر از فیلتر کربن یا فیلتر دیگری برای دسترسی به آب با کیفیت تری استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم برای خرید آب معدنی سورپرایز به صفحه آب آشامیدنی یک و نیم لیتری مراجعه بفرمایید.

۹- کلر، تصفیه آب در مقیاس بزرگ

معمولا در تصفیه خانه ها بزرگ مثل تصفیه خانه های شهری از کلر استفاده می شود. کلر ماده ای است که توانایی ضدعفونی بالایی دارد و بیشتر ویروس ها را از بین می برد. البته معمولا در کنار کلر از سایر روش ها نیز برای تصفیه بهتر آب استفاده می شود. همچنین کلر در جلوگیری از گسترش بیماری ها تاثیر مهمی دارد.

۱۰- ید، تصفیه آب در سفر و مواقع ضروری

گردشگران معمولا از ید برای تصفیه کردن آب بهره می برند. با غلظت ید مناسب و پس از ۳۰ دقیقه می توان آب کثیف را نیز مصرف کرد. معمولا در این مدت زمان ید بیشتر ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد.

ید برای تصفیه آب استفاده می شود

۱۱-اشعه ماوراء بنفش، پیشرفته ترین روش ضدعفونی کردن آب

استفاده از اشعه ماوراء بنفش یکی از موثرترین راه های ضدعفونی کردن آب است. اشعه ماوراء بفنش موثرتر از همه روش های پیشین توانایی نابودی ویروس ها را دارد. البته استفاده از این روش باید در محیط بسیار کنترل شده و با دوز مناسب صورت بگیرد. چراکه اشعه ماوراء بنفش توانایی از بین بردن ترکیب شیمیایی آب را دارد.

تصفیه های کوچک و بزرگ، همچنان موثرترین راه حل دسترسی به آب آشامیدنی سالم

در این مقاله به بررسی انواع روش های تصفیه آب پرداختیم. در حال حاضر استفاده از انواع دستگاه های کوچک و بزرگ تصفیه آب بهترین راه حل دسترسی به آب آشامیدنی سالم است. همچنین در سفر نیز خرید آب یا جوشاندن آب می تواند کیفیت آب مصرفی را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *